ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 82 国際センター
  2. 8202 群馬大学国際教育・研究センター論集
  3. 第14号(2015)

日本語指導を担当する小学校教員の教育観変容に関する事例的研究

http://hdl.handle.net/10087/9597
http://hdl.handle.net/10087/9597
12fd59d8-b3d5-4e9d-87d9-6efc1c767b93
名前 / ファイル ライセンス アクション
GKOKUS-14-03.pdf GKOKUS-14-03.pdf (271.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-10-08
タイトル
タイトル 日本語指導を担当する小学校教員の教育観変容に関する事例的研究
言語
言語 jpn
その他のタイトル
その他のタイトル A Case Study on a Teacher's Cognitive Change through the Experience of Teaching Japanese as a Second Language at a Primary School
キーワード
主題Scheme Other
主題 小学校教員
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 PAC分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育観の変容
著者 古川, 敦子

× 古川, 敦子

WEKO 1589

古川, 敦子

Search repository
著者別名 Furukawa, Atsuko

× Furukawa, Atsuko

Furukawa, Atsuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、小学校で日本語の取り出し指導を担当した教員1名を対象に PAC分析調査を実施し、教員の日本語指導のイメージや認識にどのような変化が生じたかについて考察した。調査は、対象の教員が日本語指導を始めて4ヶ月経過した時点と1年を経た時点の2回実施して比較・分析した。その結果、以下の二点に関して教員の意識に変容が認められた。(1)児童との関係性構築の方法が「教員側から積極的に働きかけをすること」から「児童の背景や情意面を尊重しながら寄り添うこと」へと変化した。(2)教員が児童とのコミュニケーションの困難さを感じることが減少し、児童の母語の発達の大切さや外国人児童が日本語を学ぶ意義について言及するようになるなど、ことばに対する意識が変化した。日本語指導の経験を通して、教員の児童を捉える視点に変容が見られ、児童の言語や文化背景の多様性を意識するようになったことが示された。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Recently, Japanese language education to foreign children in schools has become a nationwide educational issue. To consider the further substantiality of Japanese language education, especially for foreign school children, it is important to clarify the teachers’viewpoints towards language education, and to utilize the knowledge they acquired through their practice. The purpose of this paper is to examine how cognitive change occurs in a teacher who was in charge of Japanese as a second language (JSL) class for the first time at a primary school. The teacher was interviewed twice, once in August 2013 and once in March 2014.The PAC (Personal Attitude Construct) Analysis was adopted for the interview analysis. The objective was to clarify which point the teacher’s attitude toward teaching JSL changed during a one-year course. From the comparison of the results of two the interviews, two significant cognitive changes were shown: (1) The teacher came to recognize that it is important to understand foreign children’s backgrounds and their viewpoints. (2) The teacher became to value the importance of multi-language education for foreign children. Thus, the results indicated that the teacher’s cognition of the importance of the children’s first language and cultural backgrounds changed.
書誌情報 群馬大学国際教育・研究センター論集

号 14, p. 27-36, 発行日 2015-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-8209
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12498265
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版者
出版者 群馬大学国際教育・研究センター
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Departmental Bulletin Paper
更新日
日付 2017-03-27
日付タイプ Created
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 13:50:07.421547
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3