WEKO3
アイテム
The Cherry Tree and the Lotus : Ninagawa Yukio's Two Macbeths
http://hdl.handle.net/10087/2343
http://hdl.handle.net/10087/23434d68cb22-4645-4fa7-b281-bb899ce18ee1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-12-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | The Cherry Tree and the Lotus : Ninagawa Yukio's Two Macbeths | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | eng | |||||||
著者 |
Suematsu, Michiko
× Suematsu, Michiko
|
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 1980年以来、蜷川幸雄は日本を代表するシェイクスピア作品の演出家として世界的な成果をあげてきた。中でも、1980年の『マクベス』は、独特な蜷川スタイルを確立し、初めて海外公演を成功させた作品として特に注目に値する。2001年、蜷川は新たな演出スタイルで、再び『マクベス』上演を試みた。本論では、この2つの上演作品を細かに分析し、両作品の共通点、相違点を明らかにした上で、世界的な演劇状況における、蜷川を含めた日本のシェイクスピアの可能性を検討する。 | |||||||
書誌情報 |
群馬大学社会情報学部研究論集 巻 10, p. 15-23, 発行日 2003-03-31 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1346-8812 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10477040 | |||||||
フォーマット | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
スポンサー | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Over the last two decades, Ninagawa Yukio has enjoyed international successes with productions such as Ninagawa Macbeth, The Tempest, A Midsummer Night's Dream, Hamlet and King Lear, and become the foremost Shakespearean director in Japan. Among these productions, Ninagawa Macbeth is particularly significant, firstly because it was his first overseas success with Shakespeare, and secondly because he created the definitive Ninagawa style in that production. Bold localisation, visual splendours, excessive lyricism and, above all, inordinate eclecticism have continued to characterize the productions that followed this Macbeth. Although this renowned production itself has been repeatedly staged with some cast changes in subsequent years, Ninagawa directed Macbeth again with an entirely new directorial design in 2001. This paper aims to examine these two productions of Macbeths in detail and assess the validity of Ninagawa's attempt to override his own legendary production with a new version. In this process, his unique strategy to appeal to the wide-ranging public both as a populalizer of Shakespeare and an agitator in the theatre will become clear. | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 群馬大学社会情報学部 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Departmental Bulletin Paper | |||||||
更新日 | ||||||||
日付 | 2017-03-27 | |||||||
日付タイプ | Created |